Tanggal Posting

August 2012
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Aktifitas


Rumah di Taman Firdaus

Menanam Pohon di Jannah (Taman Firdaus)

* oleh Islisyah Asman *

Abu Ayyub al Ansari berkata bahwa pada malam perjalanan Isra’, Baginda Nabi Saw melintasi kediaman Nabi Ibrahim As.  Nabi Ibrahim bertanya kepada Malaikat Jibril:

“Siapakah orang yang bersamamu itu wahai Jibril?”.
Jibril menjawab: “Ini Muhammad”.

Nabi Ibrahim lalu berkata:

“Wahai Muhammad, perintahkan kepada umatmu agar memperbanyak menanam pokok di syurga, sebab tanahnya sangat subur dan kawasannya sangat luas”.

Nabi S.A.W. bertanya: “Bagaimana caranya?”
Nabi Ibrahim menjawab:

“Ucapkan kalimat:

“Laa Haulaa Walaa Quwwataa Illaa Billaah”.

(Tiada daya upaya dan kekuatan menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan sesuatu yang manfaat selain Allah SWT). (Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan disahihkan oleh Ibn Hibban).

– – – – –

Jannah (Syurga) adalah tempat kediaman terakhir hamba-hamba Allah yang berbakti.  Hadis di atas mengisyaratkan bahwa manusia bisa membangunkan tempat kediamannya di Jannah.  Siapa saja yang menginginkan rumah megah dan dengan taman-taman yang indah di syurga, mereka boleh mulai dari sekarang mengusahakannya.  Biaya yang diminta bukanlah ringgit atau emas permata.  Ia hanya amal soleh dan zikir.  Amalan inilah yang akan menjadi bahan untuk membangun rumah-rumah di syurga itu.

Al-Hafiz Ibn Abi al-Dunya meriwayatkan daripada Hakim al-Ahmasi:

“Aku mendengar bahawa di Jannah (syurga) sedang dibangunkan rumah-rumah dengan zikir. Apabila zikir berhenti, maka berhenti juga malaikat bekerja membangunkannya. Apabila mereka ditanyakan:

“Mengapa kamu berhenti berkerja?”.

Mereka menjawab: “Kami sedang menunggu bahan-bahannya”.

Pada saat ini, semua para pekerja itu sedang giat bekerja. Apabila telah selesai semua yang hendak disiapkan, pemilik rumah pun dijemput untuk mendiaminya.

***


Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>